Psykologisk prissättning

Dagens föreläsning handlade om bland annat; priser. Hur man värderar en produkt osv. Det jag fann smått intressant var att man kan vid prissättning påverka kunden psykologiskt. Eller att de handlar ur ett psykologiskt tänkande. Man gjorde ett experiment på kunder där man kollade vad som sålde bäst.

Två pennor säljs och har ungefär samma funktioner, där de säljs med olika prisnivåer under olika perioder:
A                           B
1.99                       3.00
2.00                       2.99
Den pennan som sålde bäst är den som slutar med 99. När man ser att det slutar på 99 så antar man bara att ''Ååh, det är billigare''. 2.99 istället för 3.00. Fast första utgångspunkten så har man då relaterat det billiga. Då 1.99 är billigare än 3.00 och att det står 1.99 istället för 2.00. Ungefär samma reaktion vid nästa köptillfälle. 

Kan lätt säga att den inte fungerar på mig. Har lärt mig att vara extra sparsam av mina föräldrar. Jag går bara för den minsta siffran av en vara. Fast kvalite kan komma före pris. Beroende på produkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0